Service och felanmälan av din fjärrvärme

Vi har tjänster för att du som fjärrvärmekund ska behöva bekymra dig så lite som möjligt.

Introduktion av fjärrvärmeanläggningen i ditt hem

Är du ny som fjärrvärmekund eller har flyttat till en villa som har fjärrvärme, kommer vi gärna ut till dig för att gå igenom anläggningen så du kan känna dig trygg.

Servicekund 

Vi på VB Energi erbjuder er möjlighet att bli servicekund.  Serviceavtalet som vi erbjuder omfattar förebyggande underhåll på din fjärrvärmecentral. Du som servicekund kommer fortfarande att vara ägare till din fjärrvärmecentral och bestämmer själv vilka åtgärder som du vill att vi ska utföra.

Serviceavtalet Villa Värmekoll

Ett serviceavtal Villa Värmekoll innefattar funktionskontroll, täthetskontroll och energiuppföljning av fjärrvärmecentralen en gång vartannat år.  Efter servicebesöket får ni ett protokoll med alla kontrollpunkter, energiuppföljning och förslag på eventuella åtgärder som vi anser behöver göras. Serviceavtal Villa Värmekoll ger dig dessutom tillgång till Värmekoll med den smarta termostaten från Ngenic som hjälper dig att hålla en jämn temperatur inomhus och spara energi. Du styr värmen i huset via din mobil var som helst och när som helst! I serviceavtalet ingår installation av termostaten. 

Vårt åtagande som servicen omfattar är fastighetens fjärrvärmecentral vilket består av värmeväxlare med ingående ventiler, reglerutrustning, pumpar och övrig armatur, samt den smarta termostaten Värmekoll från Ngenic. Vill du läsa mer om Värmekoll och se filmen, följ länkenVi ser till att nödvändiga justeringar och reparationer blir utförda efter samråd med er.  Förutom kontrollen vartannat år har ni möjlighet att kontakta oss för att få hjälp med att åtgärda fel och göra justeringar i fjärrvärmecentralen. 

När du tecknar serviceavtalet erhåller du våra rabatterade inköpsspriser på reservdelar vid eventuella reparationer. Vi debiterar dessutom ingen timkostnad vardagar 8-16 vid eventuell felavhjälpning.

Kunder som har tecknat ett serviceavtal prioriteras alltid vid felanmälan.

Priserna på Serviceavtalet Villa Värmekoll gäller från och med 1 januari 2023.

Serviceavtalet Villa Värmekoll omfattar

 

Avtalslängd

tillsvidare

Uppsägningstid

3 månader

Prioriteras vid felanmälan

Jourservice hela året, dygnet runt

Timpris* vid service under kontorstid 08-16

0 kr

Timpris* vid utryckning under jourtider 16-08

1 100 kr

Månadavgift*

149 kr

Ett servicebesök vartannat år

Tillgång till Ngenic-app med Värmekoll

Pris på reservdelar**

*Alla priser är inklusive moms. Priser gäller tillsvidare. Uppsägningstiden för avtalen är för båda parter tre månader, och skall göras skriftligen. 

**När du tecknar serviceavtalet  Villa Värmekoll erhåller du våra rabatterade inköpsspriser på reservdelar vid eventuella reparationer. Vid tecknande av Villa Värmekoll debiteras dessutom ingen timkostnad vardagar 8-16 vid eventuell felavhjälpning.

Kunder som har tecknat ett serviceavtal prioriteras alltid vid felanmälan. Då vi året runt har personal i beredskap vid våra produktionsanläggningar har ni möjlighet att nå oss dygnet runt vid akuta fel i fjärrvärmecentralen. Dock har våra produktionsanläggningar första prioritet som kan innebära att vi inte kan garantera att vi omedelbart kan vara er behjälpliga. 

Önskar ni erhålla ytterligare information är ni välkomna att kontakta någon av oss via e-post eller telefont: Bengt Johansson på 0240-876 22 eller Ahmed Ouberri på 0223-432 09

Fjärrvärmekunder som inte har ett serviceavtal

Arbetskostnad service ordinarie pris

08-16      970 kr/timme

16-20       1 200kr/timme

Övrig tid  1 450kr/timme

Priserna är inklusive moms.

Felanmälan

Vid akuta fel ring felanmälan: 020-98 70 00.

Aktuell driftinformation ser du här.

Avsändare till denna sida är Västerbergslagens Energi AB