VBEnergi
Tipsa
 

Frågor och svar

Detta är de vanligaste frågorna som ställs till oss på VB Energi just nu.

1. Hur gör jag för att få e-faktura?

Du anmäler dig till e-fakturatjänsten via din Internetbank. Vi finns under "Energi", sök på Västerbergslagens Elförsäljning AB. Om du inte hittar VB Elförsäljning AB där sök i detta fall även under "Övriga".

2. När löper mitt elavtal ut?

På baksidan på din elfaktura under Elhandel finns det information om vad du har för elavtal och hur länge det gäller.

3. Vad händer när mitt elavtal löper ut?

Vi kommer i god tid innan avtalet löper ut att översända dig ett nytt avtalserbjudande. Om du inte gör något förnyas det automatiskt med en ny 1-årsperiod. Senast sex veckor före bindningstidens slut informerar vi skriftligt om det nya priset för den kommande perioden.

4. Jag vill att mina fakturor dras via autogiro, hur gör jag då?

I menyn till vänster hittar du information om autogiro. Där kan du beställa autogiroblankett som du skall fylla i och sedan skicka in till oss. Eller så kan du skriva ut blanketten direkt och fylla i. Du kan även fylla i blanketten direkt här på hemsidan och signera med e-legitimation. Självklart går det även bra att ringa Kundservice och beställa den vägen.

5. Jag har tappat bort min faktura och skulle vilja ha en kopia, hur gör jag då?

Det enklaste är att du registrerar dig på Min sidor. Där har du tillgång till dina fakturor. Du kan även ringa Kundservice så hjälper dem dig. 

6. Varför får jag en faktura på 0 kronor?

Vi har en beloppsgräns på 150 kronor på våra fakturor. Understiger fakturabeloppet 150 kronor överförs beloppet till nästkommande faktura. Anledningen att vi skickar ut 0-fakturan är att du som kund skall kunna ha koll på din förbrukning och även se hur mycket som kommer att föras över på nästa faktura.

7. Jag ska flytta, hur gör jag?

Vi behöver din anmälan minst fjorton dagar i förväg. Om du inte anmäler din utflyttning i tid står du som betalningsansvarig för din gamla bostad fram till dess flytten har registrerats och elmätaren har lästs av. För att göra en flyttanmälan kan du antingen ringa vår kundservice eller göra anmälan här på vår hemsida. Det är viktigt för oss att veta vem som tar över anläggningen. Får vi inte reda på det kan elen stängas av och detta innebär att den som flyttar in efter dig blir lidande. Kom också ihåg att meddela om du vill ha el på din nya adress.

8. Vad är det för skillnad mellan rörligt pris och anvisningspris?

Rörligt pris är ett avtalspris som följer utvecklingen på den nordiska elbörsen Nord Pool och som fastställs i efterhand varje månad. Anvisningspris är det pris du får om du inte aktivt väljer ett avtalspris. Anvisningspriset är ett trögrörligt pris som följer marknaden i stort. Kan justeras med femton dagars varsel.

9. Hur går det till att byta elhandelsföretag?

Bytet hanteras av det nya elhandelsföretaget, som sedan kontaktar ditt elnätbolag senast den 15:e i månaden för att det  nya avtalet ska kunna börja gälla den 1:a i nästkommande månad. Bytet sker alltid den 1:a i månaden.

10. Vad är överföringsavgift?

Det är en rörlig nätavgift. Den baseras på det antal kilowattimmar du förbrukar.

11. Hur får jag inloggning till appen?

Du kan använda samma inloggning som du har till Mina sidor.
Har du ingen inloggning fyller du i formuläret som finns i appen eller på Mina sidor. Då kommer dina inloggningsuppgifter till den mailadress du angett.


(Svaren visas vid utskrift)

Tipsa en vän